”Du har bara två sekunder på dig att göra intryck”, heter det. Grymt är det I alla fall att tänka så. Men som pedagog har du hela fyra sekunder på dig. Gratulerar!
Det är mycket som händer på de där fyra sekunderna. Även innan dess – hur du går i korridoren, vilket tempo du har i din gång, hur du använder ögonen, ditt minspel – allt ingår i ”bedömningen” av dig innan du ens har sagt någonting.
Det är som att du som pedagog är på Tinder och eleverna bläddrar förbi sina pedagoger: Nej, Nej, Ja, Nej, Ja, Kanske….
Jag sa att det är grymt. Visst, de kan ändra uppfattning om dig allt eftersom. I näringslivet brukar man säga att det tar tio positiva erfarenheter av kundservice för att uppväga en negativ upplevelse.
Grymt var ordet, ja.
Förr så kunde man leda utifrån titel och position och du kunde förvänta dig följsamhet på grund av det. Idag är den spelregeln borta för en stor del av eleverna, inte alla, men många. Du leder idag utifrån relationer. Elever väljer att följa dig – eller inte.
Den som inte är beredd att titta på sitt eget ledarskap har mycket mindre chans att lyckas idag. Hållbart ledarskap heter det jag berättar om nu för tiden.