28. Konflikthantering

Hej!

Ju tydligare, stabilare och mer förberedd du är desto färre konflikter kommer att uppstå. Men… det kommer alltid att uppstå konflikter i en situation med många jämnåriga samlade i ett klassrum, på fritids eller på en skola. Det är inte heller onaturligt med konflikter. Dessutom är det relativt många ungdomar som inte mår tipp-topp nu för tiden – stress, för sena nätter, fel mat, oroligt hemma, problem med kompisar vid sidan om, föräldrar som är borta eller föräldrar som lägger sig i varenda liten sak.

Det absolut viktigaste när du ska gå in och försöka ta itu med en konflikt är att tänka igenom vad du vill ska hända. Om du vill att eleverna ska berätta på ett ärligt och uppriktigt sätt vad som har hänt, kan du inte gå fram raskt med stirrande ögon, stressad andning, pekfingret framme och med hög röst och anklagande blick fråga vad som har hänt.

Målet är att få eleverna att sänka axlarna, andas lugnare, känna pedagogens förtroende snarare än anklagelser. Gå inte för nära, stirra inte, fråga lågmält vad som har hänt. Bedöm inte, utan lyssna. Fråga eleverna själva vad de ska göra härnäst för att kunna gå vidare. Föreslå hur du själv kan följa upp.

Får man aldrig säga ifrån på skarpen? Jodå, särskilt vid fara. Ett populärt begrepp idag är ”lågaffektivt bemötande” och det är sant att vi i en relationsstyrd skola inte kan ta i hårt, dra, skrika eller hota. Men samtidigt måste vi ibland säga ifrån, få slut på ett bråk och se till att elever inte skadar varandra eller skolans material.

Det är enklare om du har hunnit skaffa goda relationer, särskilt med elever som har svårt att anpassa sig till skolans normer och rutiner, men är du korttidsvikarie har du kanske inte hunnit lära känna alla. Vad gör man då? Du säger till, vänligt och bestämt, tar eleven eller eleverna åt sidan så fort du kan och ger eleverna en chans att berätta. Du förklarar, kort och gott, vad som är acceptabelt eller inte och ber om förslag på hur man ska gå vidare. Så småningom skriver du upp vad som har hänt om du behöver redovisa det för andra. 

Åtgärd

Fundera på en konflikt du har upplevt på en skola, hur du själv eller andra agerade. Vad tyckte du var bra och vad tyckte du kunde ha gjorts bättre?

Med vänlig hälsning

© John Steinberg