1. Ledarskap i klassrummet
Föreläsningen/Studiedagen ger kunskap om
- Kroppsspråkets betydelse för förtroende och följsamhet
- Vilkets slags ledarskap fungerar med dagens
- Hur du förstår och möter till elevernas oro och frustration
- Kritiska moment, till exempel övergångar mellan olika lokaler, lektionsinledningar och lektionsavslutningar, från rast till klassrummet
- Vad som menas med en relationsstyrd skola och när relationer ska stå i centrum och när skolarbete ska stå i centrum.
- Analys av vad lyckade pedagoger gör rätt i en alltmer komplex arbetssituation
Genom att bli uppmärksam på vad du som lärare och ledare gör, hur och vad du säger, hur du står och går, hur du börjar din lektion och hur du agerar i klassrummet blir du medveten och kan också skapa ett konstruktivt klimat i dina grupper.
Referensböcker: Ledarskap i klassrummet och Att vända en klass (Gothia Kompetens)
2. Pinpointing- Implementering och uppföljning av kompetensutvecklingsåtgärder
Varför kompetensutvecklng och fortbildning inte alltid ger önskad effekt och vad man kan göra åt det. John utgår från sin senaste bok, Pinpointing: Kompetensutveckling som gör skillnad – och sina 50 år som utbildare. Han vet vad som fungerar – eller inte – och förklarar Makro-Mikro Modellen för fortbildning och organisationsutveckling.
90-180 minuter. Live eller via Zoom.. Referensbok: Pinpointing: Kompetensutveckling som gör skillnad. Denna föreläsning kan anpassas antigen för skolan eller näringslivet/offentlig förvaltning.
- Varför fortbildningsinsatser ofta misslyckas och vad man kan göra åt det
- Hur man kan effektivisera kompetensutvecklingsinsatser och leda från abstraktion till konkretion
- Makro-Mikro modellen för organisationsutveckling
- Hur man formulerar och följer upp effektindikatorer
- ”Pinpointing”- metoden för beteendebaserad kompetensutveckling. Kompetensutvecklings och inlärningens tre viktigaste komponenter
3. Ge eleverna ett språk för sitt lärande
Vi talar om för eleverna Vad de ska lära sig, men ägnar väldigt lite tid åt att förklara Hur de kan lära sig. Många elever saknar kunskap om strategier föratt lära sig och även förmåga att planera, genomföra och analysera sina ansträngningar. Det sänker motivationen och gör att många kommer efter. Frustration i lärprocessen ofta leder ofta till oro igruppen och hos individen. Metakognition hjälper och strategier motiverar.
- Livedemonstrationer av Lärintervjuer – att på kort tid avläsa andras lärstrategier
- Filmexempel på Lärintervjuer med elever iolika åldrar
- Exempel på hur du synliggör styrkor och lärstrategier med hjälp av en Styrkestjärna
- Träning i att leda en Lärintervju och göra en Styrkestjärna
- Tilltro till förmågan att lära – ett av pedagogens viktigaste uppdrag.
- Om metakognitionens betydelse för både elever och pedagoger.
Referensbok: Elevens lärande: Handledning i klassrummet (Gothia Kompetens)
4. Stärk Arbetslaget
Detta är en workshop för skolan, fritids eller förskolan om arbetslagets pedagogiska uppgift för att främja kvalitet och pedagogisk utveckling.
- Arbetslaget som motor för utvecklingen
- Prata pedagogik med varandra – övning i en modell för att strukturera pedagogiska
- samtal inom arbetslaget.
- Sök styrkorna hos varandra – en modell för korttidsuppföljande samtal •
- Konkretiseringens och uppföljningens betydelse
- Tecken på ett välfungerande arbetslag. Är vi på rätt väg?
Referensbok: Stärk arbetslaget: Er guide till kvalitet och samarbete inom förskolan. Eller: Stärkarbetslaget: Skolans ryggrad. (Gothia Kompetens)
I Johns föreläsningar och studiedagar blandas teori med många praktiska exempel, demonstrationer och korta övningar. Fil. dr John Steinberg är känd för sitt praktiska och inspirerande sätt att ge ”så kan du göra i morgon”- idéer. Du möter en sann entusiast med erfarenhet som rektor, universitetslektor, författare och lärarfortbildare.
Beställningar av föreläsningar via Gothias Kompetens: binjamin.bektasevic@gothiakompetens.se 070-1937516 eller kalle.edenvik@gothiakompetens.se 070-7104312 eller via direktkontakt med John Steinberg , epost, 0702110900, steinberg.se
——-
CITAT: Du har en unik förmåga att trollbinda din publik och att få din kunskap och klokskap strösslad över oss känns som en sann ynnest. Vi skulle inte kunna ha önskat oss en bättre uppstart på vårt fokusområde Svettpärlero – en härlig blandning av trivsel, studiero, trygghet och arbetsro. Skolledarena, MIa och Anna, Svettpårlans skola, Karlskrona.
CITAT: ”Min personal är mer än nöjd! Wow vilken föreläsare. Han pratar så jag förstår. Han lever som han lär, han vet vad han pratar om Han har en utveckling av föreläsningen vi hörde förra gången, han har satt igång så många tankar hos mig.Jag har också fått respons från rektorer som också framför hur nöjda de och deras personal är. Riktig höjdare!”
—
John är en mycket praktisk teoretiker med 50-års erfarenhet som föreläsare och kursledare. Kombinationen av allvar, humor, struktur och praktiska ”vi kan prova i morgon”-exempel gör John unik som föreläsare för skolan, näringslivet och offentlig förvaltning.