7. Du spelar ett sannolikhetsspel

Hej!

En sak jag trycker på när jag håller studiedagar är att säga att pedagoger spelar ett sannolikhetsspel. Vad kan detta betyda? 

När man har med ibland 25 barn eller ungdomar att göra i en grupp, kan vad som helst inträffa. Och det gör det också. Olyckor, sjukdomar, saker som glöms bort, konflikter, brist på engagemang, datorer som strejkar, trådlösa nätet som inte fungerar, elever som kommer för sent…. Ja, du fattar vad jag menar!

Vad kan du göra som pedagog? Det du bör satsa på är att göra allt i din förmåga för att öka sannolikheten för att ditt pass kommer att fungera väl.

Du är väl förberedd. Du har rätt material. Du har kontrollerat att nätet och datorerna fungerar. Du möblerar rummet för passets syfte och tillvägagångssätt. Du är på plats i god tid. Du har pratat lite med de elever som oftast är svårast att nå för att pejla stämningen och ”samla in” dem till dig. Du har en bra entrérutin. Du tar tillvara ritualer och rutiner. Du har övat på dina inledningsfraser. Du intar ”scenen” och visar tydligt när du vill ha allas uppmärksamhet.

Listan kan göras ännu längre! Du har gjort mycket rätt! Ändå – du öppnar fönstret, in flyger en geting och då är det passet förstört. Ja, vad som helst kan hända, men gör så gott du kan med att förebygga vad du kan förebygga.

Åtgärd

Berätta historier för varandra om när det mest osannolika ändå hände. Ett gott skratt och ett igenkännande leende mår alla bra av.  

 
Gör en egen lista över saker att tänka på för att öka sannolikheten att det fungerar.


Kan ni enas om något på skolan eller förskolan som behöver ordnas, fixas eller förändras och som skulle vara till hjälp för att undvika störningsmoment? 

Med vänlig hälsning

© John Steinberg