Hej!
Härmed uppmuntrar jag till ett roligt pass med varandra där du berättar dråpliga, roliga eller överraskande historier från din tid som pedagog.
Karina, chef för förskolan där mina barn gick som små livade alltid upp föräldramöten med sina berättelser. ”Jag köpte ett chokladkex som Olle såg mig lägga i förstahjälpenlådan. Han frågade mig varför jag köpte choklad och lade den där. – Ibland blir barn mycket ledsna och eller har ont. Ibland kan en bit choklad hjälpa som tröst. Två timmar senare upptäcker Karina att Olle håller på att klättra upp i hyllan för att komma åt förstahjälpenlådan. – Men, vad gör du, Olle? Blixtsnabbt kom svaret. – Du, jag hade skitaont.
Självklart berättar vi på ett sådant sätt att vi skrattar med och inte skrattar åt, och en arbetsdag i skolan eller förskolan blir tung utan ett gott skratt någon gång ibland. Det kan vara barns frågor eller kommentarer som utlöser ett skratt. Det kan vara någonting tokigt man själv har gjort eller någonting som hände som överraskade på ett roligt sätt.
Humor som används på ett konstruktivt sätt kan göra mycket för att bygga en fin stämning både bland personalen och bland eleverna.
Åtgärd
Berätta roliga historier ur förskolans och skolans värld för varandra i skrattamed, inte skrattaåt anda.
Hur använder du humor i ditt arbete med eleverna? Hur kan du använda humor ännu mer målmedvetet?
Vad är det som får dig att slappna av och må som bäst på skolan eller förskolan?
Med vänlig hälsning
© John Steinberg