10. Stanna kvar och pausa

Hej!

Forskning inom vården visar att om läkare ägnar två minuter extra till samtal vid ett patientbesök minskar behovet av flera återbesök. Märkligt? Nej, rätt logiskt när man tänker efter.

Det finns ett budskap här för pedagogen som går runt och hjälper sina elever under ett pass. Efter det att du har svarat på frågan och hjälpt till, skynda inte iväg.

– Stanna kvar, vid sidan om, med ögonen kvar på uppgiften.

– Stanna kvar i minst tre-fyra sekunder längre än du normalt gör.

– Säg inget innan du går för då tar du bort uppmärksamheten från uppgiften. Spara eventuellt beröm till senare.

– Innan du går vidare, ta en kort-kort mini-paus. Ta ett djupare andetag och ”samla kraften.”

– Gå till den eleven som du känner behöver dig bäst just nu. Låt inte elevernas rop och viftningar bestämma åt dig.

– Gå dit – sakta med blick över rummet.

– Gå till eleven från sidan och ha blicken på uppgiften.

Det finns flera övergripande budskap här. Det första är att det är viktigt att ta hand om dig själv innan du tar hand om andra. Just därför är mini-pauser bra. Det andra är att varje besök ska vara ett kvalitetsbesök. Rusar du runt så får du bara flera händer upp i luften och en stressigare stämning.

Lyssna även på frågorna du får eftersom du får information om vad du eventuellt har missat i dina instruktioner.

Åtgärd

Prova detta sätt att handleda och hjälpa till med extra ”kvalitetstid” och se om du behöver göra färre återbesök till just den eleven.

Med vänlig hälsning

© John Steinberg