Hej!
Min gammelmoster var lärare och sedan rektor. Hon var mycket kort – men också mycket bestämd. Hon satte stålklackar på sina skor så att det skulle höras i korridoren när hon kom!
Tja, jag vet inte om det är sant, men det är historien som berättas så och det är lite kul. Jag ser henne framför mig nu, denna korta, bestämda kvinna med kraftig böjd rygg som med bestämda steg intog sitt revir i skolans korridorer. Hon fick en auktoritet som få. Tack och lov hade hon även en varm blick och ett gott skratt. Med bestämdhet och värme styrde hon skolorna där hon var rektor in på rätt spår.
När jag träffar rektorer på mina skolbesök och de kommer mot mig i korridoren kan jag nästan se innan de har presenterat sig om de kommer att klara sitt uppdrag! Usch, så hemskt att säga så! Jag vet, men samtidigt ligger det någonting i det.
Hur du går speglar….
– din ambition
– ditt självförtroende
– din stressnivå
– din intensitet
– dina förväntningar
Vi har pratat om rektorer, men samma sak gäller för alla pedagoger. Hur du går i korridorer, hur du går in i ett rum, hur du går fram till en elev eller en elevgrupp, blir avläst av eleverna och de bildar sig uppfattningar om det, på gott och ont. Hur går en pedagog i skolans korridorer och visar höga förväntningar och stor ambition?
Åtgärd
Variera ditt sätt att gå i korridorerna på skolan och se hur det påverkar ditt sätt att tänka – och om du kan möjligtvis avläsa, hur eleverna uppfattar dig.
Med vänlig hälsning
© John Steinberg
Läs vidare i Lärarskicklighet: Metoder för framgångsrikt ledarskap (Gothia Fortbildning) och boken Lärarnas kroppsspråk (utkommer i slutet på 2020) (Gothia Fortbildning)