2. Uppgiftens karaktär

Hej!

Har du själv varit på en studiedag eller fortbildningsinsats och upplevt följande känsla – Det här kan jag redan. Jag behöver inte detta. Varför har de skickat mig hit? Jag har ingen nytta av detta. Det gäller kanske sjuåringar, men jag har femtonåringar. Jag har inte tid att omsätta detta i praktiken. Det är bara teori och ingen verkstad. Föreläsaren lever för långt ifrån min verklighet. Det är inte detta jag behöver just nu.

Jag gissar att du känner igen detta. Men visst är det också så för våra elever som kan uppleva många av samma ”fattar inte vitsen” känslor. 

Undervisningskvalitet främjas av själva valet av uppgift och innehåll. Visst har vi våra förpliktelser enligt styrdokument och kursplaner. Visst har vi vårt ansvar att överföra kulturarvet. Samtidigt har vi ganska stor frihet att anpassa innehållet så att det finns en bättre chans att knyta an till elevernas intressen, behov och känsla av nytta. Det är inte alltid lätt, men det ingår i det professionella uppdraget.

Låt mig ta ett exempel på matematik som alldeles för ofta har ett fokus på överinlärning med arbetsblad och övningsuppgifter som tränar samma saker gång på gång. Visst kräver förmågan att använda sig av de olika matematiska räknesätten mycket träning, men om inte du som lärare, tydligare kan knyta an till nyttan, till vardagen, till matematiken omkring oss kommer ett ständigt ifyllande av arbetsblad att ha en negativ påverkan på lusten att lära. Pliktbarn gör det, men mer individ- och lustorienterade elever tappar fokus och engagemang.

Åtgärd

Reflektera utifrån denna text och fundera på vad som menas med kvalitén i själva uppgiften – om uppgiftens karaktär. Jämför vad ni själva tror har varit en uppgift av hög kvalitet med en uppgift som du tycker har varit av låg kvalitet. Vad är skillnaden?

Ge exempel på alternativa tillvägagångssätt där arbetsblad och övningsböcker kompletterar men inte dominerar inlärning av viktiga begrepp och kunskaper. 

Med vänlig hälsning

© John Steinberg

Upload Files Drag and drop your files here or click the button to upload your files from your computer

multi file upload Drag and drop your files Max Upload: 20 MB
close image preview
image preview
Det finns redan en uppgift för detta element.
Skriv ditt meddelande i den befintliga tråden.
Här öppnade vi den åt dig.
Flyttad till mediefolder.
Filen har lagts till webbplatsens mediefolder, du kan nu använda den därifrån.
poweredby
hide sidebar icon
sidebar left
sidebar menu
sidebar menuThis Page
sidebar menuAll Pages
sidebar menuShow Complete Tasks
sidebar menuShow Internal Tasks
sidebar menuSort by Date
sidebar menuSort by Priority
sidebar menuSort by Status
Tasks
Pages
no task in sidebar
Add your comments
Click any part of the page to start collaborating
              Loading...
              ×
              ×
              Godkänn sida

              När sidan är klar, klicka på den gröna knappen för att signalera till webbmastern att den här sidan är godkänd.

              något gick fel. Vänligen försök igen.
              ×
              Sida godkänd
              Skrivbord Surfplatta Mobil
              Tillbaka till standardvy
              Du har inga webbplatsutrymmen kvar

              Vad bra!
              Det betyder att du växer och tar in fler kunder! Låt det inte stoppa dig.

              Något gick fel. Vänligen försök igen.