Hej!
Entusiasm är inte en metod utan ett förhållningssätt. Det ligger absolut i topp fem om jag skulle beskriva de fem viktigaste anledningarna till att vissa lärare lyckas bättre än andra. Med entusiasm kan du dessutom ha råd att missa en del i din metodik och planering och ändå klara dig någorlunda bra.
Det finns en scen från den första Klass 9 TV-serien från Malmö när läraren Gunilla Hammar-Säfström går med raska, bestämda steg i korridoren för att släppa in eleverna i klassrummet. Först går hon i korridoren mot klassrummet, sedan står och nästan blockerar hon dörren och frågar var och en om de har sitt material med sig.
De fyra sekunder hon går i korridoren säger väldigt mycket om Gunillas värdegrund. Hela hennes kroppsspråk proklamerar, ”Här ska det minsann hända saker. Här kommer ni inte undan. Jag tror på er. Jag har höga förväntningar på er.” Kan man verkligen läsa av en persons värdegrund på fyra sekunder?
Ja, en lärares värdegrund, entusiasm, djäkla anamma och beslutsamhet syns tydligt – varje sekund. Det är, naturligtvis, ett dramatiskt uttalande. Men jag står för det. Eleverna gör ständiga bedömningar om oss vuxna.
– Kan jag lita på dessa personer?
– Är dessa personer trovärdiga?
– Står de stadigt även när det blåser?
– Vill de mig och gruppen väl?
– Verkar de gilla sitt jobb?
– Tycker de om sina ämnen?
– Tycks de ha en god plan?
– Kommer de att följa upp?
Åtgärd
På en skala 1-10 hur står det till med din entusiasm? Om du tycker att du har tappat lite geist vad skulle behöva hända för att få tillbaka den igen?
Svara på frågorna ovan! från ett elevperspektiv. Diskutera hur du tror att det påverkar undervisningens kvalitet.
Med vänlig hälsning
© John Steinberg