Trappa 4B Receptet

Hej!

Det gäller att visa uppskattning för varandra inom kollegiegruppen. Alla har ett behov av att känna att andra ser ens ansträngning och vad man har åstadkommit.

Du ser att en kollega har satt upp jättefina solrosbilder som eleverna har gjort i korridoren. Givetvis uppmärksammar du detta. ”Men, Sara, vilka fina solrosbilder som dina elever har gjort!” Sara kommer att känna sig sedd och bekräftad. Bra så, men det finns ett steg till – och det är fråga om receptet

  • Vilket material använde ni?
  • Hur lång tid fick de på sig?
  • Hur la du fram instruktionerna?
  • Fick de göra om flera gånger?
  • Hur visade du tekniken de skulle träna på?
  • Hur gav du feedback under processen?

Med andra ord om vi ska främja undervisningskvalitet räcker det inte med beröm, utan vi måste även undersöka detaljerna som bidrog till ett bra resultat – att fråga efter receptet, helt enkelt.

Åtgärd

Veckans reflektionsuppgift är att fråga en kollega om ett exempel på ett elevarbete de var mycket nöjda med och sedan ställa frågor för att avslöja hemligheten bakom att det gick så bra. Visa samtidigt din uppskattning för kollegans ansträngning och kompetens.

Med vänlig hälsning

© John Steinberg