Hej!
Apropå ”Gör om. Gör bättre” finns en missuppfattning om pedagogernas uppdrag. Många har för sig att uppdraget är att göra det lätt för våra elever. Nej, ditt uppdrag är att göra det svårt för eleverna, att vara besvärlig.
Visserligen måste du tänka efter hur du ökar förväntningarna och kravnivåer och inte gör det på ett otrevligt eller burdust sätt. Men det är förmodligen inte de hypersnälla, låt-gå, kravlösa pedagogerna, coacherna, ledarna, föräldrarna som har påverkat dig mest i ditt liv. Det händer. Men det händer nog oftare att du har lärt dig mer av en person som har sett din potential och pushat dig framåt på ett sätt du själv inte trodde var möjligt.
Nå, visst vill du förklara och strukturera aktiviteter som är begripliga och möjliga, men som pedagog vill du alltid töja gränserna så att eleverna gör lite mer, lite bättre än vad de själva tror att de klarar.
Trevlig och besvärlig går att kombinera!
Åtgärd
Ge exempel på en coach, lärare, förälder, chef som har varit ”trevlig och besvärlig”. Beskriv hur de höjde ribban.
Ge exempel på hur du själv har höjt ribban med en grupp eller några specifika elever.
Ge ett exempel på hur du kan höja kravnivån i en av de grupper du har just nu.
Med vänlig hälsning
© John Steinberg