2. Hur man talar om skolan

Hej förälder!

En del av er som läser detta brev trivdes bra och lyckades bra i skolan. För andra var det kanske tvärtom…. eller att du trivdes men inte lyckades, eller att du lyckades och inte trivdes. Hur det än var, har våra egna erfarenheter av skolan en tendens att färga av sig på hur vi pratar om skolan med våra barn och ungdomar.

Du vill, som i princip alla föräldrar vill, att din son eller dotter ska både trivas och lyckas. En del av detta hänger på hur du pratar om skolan med ditt barn. Skolan debatteras ständigt och har fått stå ut med ganska mycket kritik på sistone. Ibland har skolor svårt att attrahera erfarna pedagoger. Ibland är det rörigt i organisationer med många skolledare som kommer och går och pedagoger som kommer och går. Det vore inte riktigt att påstå att alla skolor i Sverige fungerar tipp-topp.

Men det blir knappast bättre om du talar om för barnen hur du vantrivdes i skolan, att din sons eller dotters lärare är inkompetenta, att rektorn inte vet vad han eller hon gör, eller att deras skolarbete inte har betydelse – och att det inte är särskilt viktigt att göra läxor eller plugga inför ett prov.

När du frågar och diskuterar skolan fokusera därför på vad man lär sig. Undvik generella frågor, ”Hur har det gått i skolan idag?” Eller ”Vad har ni gjort i skolan idag?” Ställ mer konkreta frågor om lärande, till exempel:

– Ge ett exempel på någonting du har lärt dig idag.

– Vad var det mest intressanta som hände idag?

– Är det någonting du lärde dig idag som överraskade dig?

Att tänka på

Din son eller dotter kommer inte alltid att kunna svara på dessa frågor och ibland kommer de att säga, ”ingenting” eller ”inget speciellt”. Men fortsätter du att fråga om vad de har lärt sig så visar du ditt intresse för vad de lär sig – och det kommer intressanta reflektioner så småningom.

Med vänlig hälsning

© John Steinberg