9. Din intention påverkar ditt beteende

Hej! 

Det är bråk på gården. Förutom att få slut på bråket behöver du höra vad som har hänt. Vad är din ”intention”? Med andra ord, vad vill du ska hända efter det att det fysiska bråket eller det fulaordbråket har lugnat sig? 

Förmodligen vill du att barnen ska kunna berätta på ett uppriktigt och ärligt sätt vad som har hänt. Hur ökar du sannolikheten att barnen kan berätta lugnt och uppriktigt? Det vi vet är att det inte kommer att hända om du som vuxen gör följande genom att sätta barnen i försvarsställning:

– Du går fram till dem mycket fort.

– Du själv andas snabbt och visar stor stress.

– Du pekar åt dem och stirrar på dem.

– Du höjer rösten allt mer.

– Du kommer för nära dem och invaderar deras revir.

– Du börjar med en anklagelse, ”Hur många gånger….?”

Prova motsatsen:

– Du kan rusa dit, men fem-tio meter därifrån börjar du gå långsammare.

– Du kontrollerar din egen andning så att du själv är något lugnare.

– Ca två meter ifrån dem, börjar du titta ut mot en ”tredje” neutral plats, till exempel en plats framför barnen. Stirra inte på barnen.

– När du tittar på den neutrala platsen och inte på barnen, frågar du lågmält med huvudet lite på sned vad som har hänt.

– Om de fortsätter att skylla på varandra och fortfarande är upprörda, upprepa din fråga ännu lugnare och låt först den ena sedan den andra berätta.

– Ge ingen skulden utan sök deras lösningar om hur man löser upp denna specifika situation och hur man kan förebygga nya konflikter.

– Var överens om vad du kan hjälpa till med, till exempel, tider kring fotbollsplanen, och vad de förväntas göra annorlunda.

– Tacka för samtalet och ge hopp om en bättre morgondag (eller eftermiddag!)

Ditt agerande blir bättre om du vet vad du vill att ditt ingripande ska leda till. Vad är intentionen med ditt samtal eller ditt agerande?

Åtgärd

Beskriv en konfliktsituation som du tycker att du hanterade väl. Vad gjorde du rätt? Gör en kort analys av ditt eget agerande.

Med vänlig hälsning

© John Steinberg