Hej!
På vår skola har vi fungerande rutiner när vi behöver vikarier och för hur vi ger information till vikarier.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Frågan du skattar är om exempelvis följande fungerar:
– Vi har fungerande rutiner när en kollega är sjuk, borta på fortbildning eller av annan anledning inte kan vara på plats.
– Vi vet till vem, hur och när vi ska meddela vår frånvaro.
– Vi vet vem som har ett huvudansvar för att ordna med en ersättare.
– Det finns en vikarielista – personer som vi helst känner och kan lita på.
– Vikarier får den nödvändiga informationen de behöver för att förstå sitt uppdrag och vad som ska göras.
– Den frånvarande personalen har helst direktkontakt med den som ersätter för att personligen överlämna information.
– Pedagogens planering är tillgänglig i klassrummet för vikarien och det finns ”reservlektioner” som en oförberedd vikarie kan få tillgång till.
– Vikarien vet vem på skolan de ska vända sig till för att få hjälp.
– Vikarien har information om praktiska frågor som kan dyka upp, till exempel, om nycklar, datorer, närvarokoll och nödvändiga administrativa rutiner.
– Vikarien är informerad om skolans värdegrund och regler.
– Organisationen för vikarier innebär att inte andra verksamheter på skolan blir lidande.
– Självklart påverkar det skolans budget att ta in vikarie utifrån, men vi vet när vi får eller inte får ta in någon utifrån.
– Den i personalgruppen som är utsedd att möta upp, informera och sätta igång vikarien har även ett ansvar för att fråga hur dagen har gått och att följa upp.
– Föräldrar har information om vikarier som är där under en längre tid. De vet orsaken, de vet vem denna person är och känner trygghet i att kunskapsresan fortsätter.
Se gärna boken, Uppdrag vikarie (Gothia Fortbildning) och sektionen med brev till vikarie i Fortbildningsbiblioteket.
Åtgärd
Förslag till åtgärder för att få bättre vikarierutiner:
Med vänlig hälsning
© John Steinberg