14. Spelregler

Hej!

Har du undrat ibland varför vissa ungdomar som har förtvivlat svårt att inordna sig i skolans system, normer och regler ibland kan fungera alldeles utomordentligt väl när de går iväg till sin fotbollsträning, hockeyträning eller musik- eller dansträning? Märkligt!

Nej, inte alls. Det är självklart eftersom, om vi tar idrott som ett exempel, spelreglerna är välkända. 

– Man vet att ledaren leder.

– Man vet var man ska vara.

– Man vet hur man ska göra.

– Man vet sin roll och uppgift.

– Man fattar vitsen med träningen.

– Man kan själv inte ändra fotbollens eller hockeyns regler – och man vet vilka regler som gäller.

Jodå, det är lite lättare med motivationen att engagera sig i saker man tycker är roliga och meningsfulla, men det jag påstår är att en del elever får problem i skolans miljöer eftersom spelreglerna inte är tillräckligt tydliga. 

När du spelar ett nytt bordsspel med ungdomar, så kollar man reglerna först, eller hur? Det du kan göra som assistent är att tydliggöra spelreglerna för hur man gör i skolan.

– Vet eleven var han eller hon ska vara?

– Vet eleven vad man förväntas göra?

– Vet eleven om tidsramarna? Vet de när allt ska vara klart? Eller när man ska samlas igen?

– Vet du vilken roll de har i ett eventuellt grupparbete?

– Vet du hur ett elevarbete ska bedömas?

Åtgärd

Anteckna vid ett tillfälle under veckan under lärarens pass vad du anser eleverna behöver veta för att förstå vad de ska göra. Är det tillräckligt tydligt? Skulle du själv klara av passet, aktiviteten och lektionen med den information du har fått?

Med vänlig hälsning

© John Steinberg