Fortbildning och handledning för ett tydligare ledarskap i skolan, klassrummet, fritidshemmet och förskolan. Välkommen.
Fortbildning


Ny bok ute nu!! Du har gett dina instruktioner till eleverna men hur gör du när du går ut i gruppen för att hjälpa eleverna? Bokens tema är handledning i klassrummet. Här är en länk till pressmeddelandet som sammanfattar.
Handledning

Prenumerera på Johns nyhetsbrev (6-7 nr per år) med tips & info.
Fortbildningsbiblioteket – Prata pedagogik!

Kvalitetstid
Här finns åtta textunderlag för att starta konversationer om vad vi menar med kvalitet i våra aktiviteter och i vår…

Följsamhet och förtroende
I denna samling ligger 15 videos som mest har med kroppsspråket att göra. Som pedagoger blir vi avlästa hela tiden:…

Undervisningskonsten
I denna samling ligger tio textunderlag för samtal om konsten att undervisa. Det gäller att studera och reflektera över sin…

Bara bra!
I denna samling ligger sex stycken textunderlag för att reflektera över det som faktiskt fungerar. I en stressig vardag behöver…

Besök varandra
I denna samling finns exempel på textunderlag som leder dig och kollegorna igenom olika steg för att göra flera lektionsbesök.…

Undervisningskvalitet
I Fortbildningsbiblioteket finns flera samlingar som har med kvalitet att göra. Här är ytterligare åtta underlag som beskriver undervisning från…

Uppför trappan
Med utgångspunkt från Maslows berömda behovstrappa diskuteras förutsättningarna för undervisningskvalitet. Se till att infrastrukturen inte stör och jobba uppåt i…

Lärarledarskap
Du har ett ledarskapsyrke. Punkt slut. Denna samling innehåller sju textunderlag för reflektion kring ditt lärarledarskap.

De första sekunderna
Kroppsspråket fascinerar. De första sekunderna på en samling, lektion eller aktivitet har stor betydelse för hur det blir resten av…

Förstå ditt uppdrag
Det finns knappast något viktigare än att reflektera över hur man tolkar sitt uppdrag. Här finns några korta Fortbildningsbrev att…

Den nya motivationen
Vad är skolans syfte och hur organiserar vi för lärande? Målstyrning fungerar inte. New Public Management i skolsektorn fungerar inte…